عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان دهنده عزم جدی دولت برای بازارسازی نفت است.

منصور شکراللهی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره به بهره برداری رسیدن فاز ۱۱ پارس جنوبی و افزایش حجم استخراج گاز گفت: میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و به‌طور مشترک در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده است.

وی اظهار کرد: توسعه فاز ۱۱ آخرین طرح توسعه‌ای میادین گازی ایران است که به دست جوانان تحصیل کرده و محققان داخلی کشور صورت گرفته است.

نماینده کهنوج، رودبار جنوب و فاریاب در مجلس ادامه داد: فاز ۱۱ پارس جنوبی از ابتدای دهه ۸۰ بین شرکت‌های مختلف بین‌المللی دست به دست می‌شد، اما توسط هیچ یک از این شرکت‌ها قدمی در جهت توسعه این میدان بسیار مهم گازی برداشته نمی‌شد.

شکراللهی بیان کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی میدان گازی مشترک با قطر است و با توجه به اینکه هیچ محدودیتی در برداشت گاز از این میدان مشترک وجود ندارد هر کشوری که بیشترین استحصال گاز را داشته باشد سود بیشتری نصیبش خواهد شد.

وی اظهار کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی یک فاز بومی است و در حال بهره برداری توسط محققان بومی و داخلی است و قطعا در برداشت گاز از آن موفق خواهیم بود. در حال حاضر روزنامه ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان گازی استخراج می‌شود و به مرور زمان بر حجم این استخراج افزوده می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: طرح توسعه میادین نفت و گاز از جمله فاز ۱۱ طی بیست سال اخیر که هیچ عملیاتی روی آن انجام نشده بود هم اکنون به بهره برداری رسیده که نشان دهنده عزم جدی دولت برای بازارسازی نفت است. در این مدت میزان استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت رشد روزافزونی داشته است.

شکراللهی افزود: در فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌توانیم برای جوانان کشور اشتغال زیادی ایجاد کنیم. با بهره برداری از این فاز ثابت کردیم که مهندسان ایرانی در عرصه جهانی حرف برای گفتن دارند و نیازی به انعقاد قرارداد با شل و توتال نداریم.

نماینده کهنوج، رودبار جنوب و فاریاب در مجلس ادامه داد: علاوه بر این فاز ۱۱ پارس جنوبی ۳ سال زودتر و با تکیه بر توان داخل به بهره برداری رسیده است در حالی که مهندسان شرکت توتال فرانسه موفق نشدند این فاز را به بهره برداری برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین مزیت این بهره برداری چیست؟ گفت: مهم‌ترین اثر افزایش برداشت از فاز ۱۱ پارس جنوبی، افزایش عرضه گاز و حل بخشی از مشکل ناترازی گاز است که با توسعه این لایه مرزی به نوعی جبران خواهد شد.

شکراللهی اظهار کرد: ایران بالاترین مقدار سطح نفت و گاز جهان را دارد که در دولت سیزدهم روند تولید نفت و گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی روند صعوی داشته است و امسال نیز ۱۵ میلیارد دلار پروژه در این حوزه افتتاح خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار